wtorek, 15 sierpnia 2017

...włoski Manhattan,
przez Pogibonsi...

nocleg: casa Aladina

Jeszcze przed opuszczeniem kempingu, niczym dobry sensacyjny film, oglądaliśmy jak półkolonia składa swoje namioty. Wygrały dziewczyny. Niemiecka rodzina, nadal milczała a Grecy* razem z nami pakowali się w dalszą drogę.

Śniadanie na dworcu z pysznym panini, zrekompensowało utratę jednej z filtrujących butelek. Niesmakiem był dla nas dworcowy "Łonowiec". Droga z przesiadką w Pogibonsi minęła spokojnie. Już widok z okien busa zwiastował to, co nas czekało.

San Gimignano to bajkowe miasteczko z kategorii "chcę tu zostać". Włosi nazywają je swoim Manhattanem. Prawdziwa perełka wśród małych miasteczek. Pełne i gwarne od turystów ulice (była niedziela!) zapowiadały miejscowe dożynki. Właśnie tego dnia miasto świętowało swojego patrona.

Miasteczko mimo, że niewielkie, swoje zycie skupia na dwóch placach- Piazza Cisterna z zabytkową studnią oraz przyległym Piazza del Duomo.

To własnie na Piazza Cisterna mieści się włoska świątynia lodów. Gelateria Dondoli, której własciciel dwukrotnie zdobył tytuł mistrza świata! Pewnie niewielu z Was w ogóle wiedziała, że odbywaja się takie lodowe mistrzostwa :) Jego lody vernaccia o smaku lokalnego wina są po prostu obłędne!

To w Gimignano po raz pierwszy musieliśmy odwiedzić aptekę, mimo że nasza apteczka jak zawsze jest przygotowana na takie wyjazdy. Niestety Dwójce na oku wyskoczył jęczmień. Miły Pan aptekarz o dziwo nie zalecił iladianu :) ale zapisał fachowe krople do oczu. Jęczmień zniknął po dwóch dniach.

W porze lunchu skosztowaliśmy smaków toskańskich: deska serów i wędlin, dżem z czerwonej cebuli i fig, oraz kanapek z wątróbką, truflami oraz ichniejszego sera. A do tego wino wernaccia:)

W odpowiedzi na nasze zamówienie, pan kelner powiedział : PERFETTO :) zapewne zaskoczyło go to, że w porze obiadu turyści nie zamawiają makaronów, zatem podszedł do nas i zapytał: what's your nazione:):):)

Święty Patron miasteczka, musiał sobie chyba wziąc wolne tego dnia, gdyż pod wieczór połowa miasta nie miałą prądu. Szybko więc przenieśliśmy się na drugą część do zwalistej Łucji* na spaghetti oraz bardzo dobrą panzanelle- sałatkę z suchym chlebem. W barze tym pracowała polska kelnerka, więc Jedynka musiała ją pozdrowić :)

Dzień i noc to wystarczający czas na poznanie tego miasteczka. Nawet odwiedziliśmy ich mury z tarasem widokowym:) Miasto jest piękne ale na jeden dzień. No chyba, że wygramy w lotka to kupimy sobie tutaj dom na weekendowe wypady :)

Podsumowanie:

Plusy:

- piękne stare miasto z wieżami
- mistrzowska lodziarnia
- dobra kuchnia

Minusy:

- poniedziałkowy targ kiczu
- nie weszliśmy do Duomo ze względu na dozynki :(
- ciastka riccarelli- stare i twarde biszkopciki
- "ta piz..da nie odpowiedział mi dzień dobry!" (przepraszamy za słownictwo)